Meeera mexiko!

Sitter här på altanen sista kvällen och känner att jag måste ju blogga det sista innan vi åker, kan ju inte sitta i sverige och blogga om vad vi gjorde här? nej gosse.

I måndags bestämde vi oss för att ta en egen liten tur. Vi skulle gå längs med hela stranden vid Playacar och vidare, mot Akumal. Vi hade läst om att det skulle finnas lite djungel där så det lät spännande. Vi laddade med vatten och salta chips och sedan drog vi iväg. Vi gick och vi gick.. det var varmt och det var strand. Efter ca 1 timme kom vi till en helt öde strand, att slippa tusentals turister var värt massor så där tog vi en paus och badade, efter att ha gått i 1 timme va de helt magiskt att hoppa i där.

Vi fortsatte sedan att gå, det var lite krångligt att ta sig fram för på vissa ställen va det inte bara strand utan klippor och grejor som vi fick ta oss över för att komma till nästa strandremsa. Det var inga höga klippor så det var aldrig någon fara. På vägen fick vi se allt möjligt skoj. På ett ställe började det hoovra en örn över oss... vi förstod senare att det örnen letade efter var ödlor som solade för dom såg man överallt. Dom låg på stenarna (som vi för övrigt skulle kläddra över) och gassade i solen. Vi klättade och rätt va de va så låg den där, coolt!!
Gick sedan vidare och där stod det en större stork.. typ. Kul med djurliv!

Vi gick och gick och gick. Ca 2 timmar senare, eller mer kom vi till slutet.. där va det kört! Vi kom till nöjesparken Xcaret. Där kan man padla nåt kajakliknande, simma med delfiner och kolla andra djur i en park. Vi kom till en del av kajakpadlandet och där det va de stopp!
Vi startade internet för att kika hur vi kunde ta oss upp på stora vägen för vi hade redan planerat att ta en taxi tillbaka när vi inte kom längre... probelemet var att det inte fanns någon väg.
H hittade en lite väg på kartan som vi gick upp för, det var mer en bevuxen stig än en väg men vi såg på kartan att det inte var långt til stora vägen så vi chansade. Gick på stigen och viftade bort en gren som var i vägen och där satt det... NÅT, som prasslade till i buskarna och drog, jag kissade på mig lite.
Vi gick vidare en bit till men tillslut var det en stor buske mitt i vägen, kikade över den och såg att vägen fortsatte efter den. Vi stod still ett tag sen hörde vi ljudet som fick mig att skita på mig! Någonting kom emot oss. Det prasslade bara högre och högre och jag blev livärdd och vände om ut mot stranden igen. Jisses jag tror inte jag har varit så skraj haha! adrenalinen sköt i höjden.
H försökte va lite med cool men även hn gick med snabba ste. Sedan stod vi på stranden och sneglade in mot stigen. VI såg aldrig va de va och vi kommer aldrig få veta det heller men jag tänker att det bara var ett par nyfikna näsbjörnar, vi mår bäst så =)

Summan av allt var att vi helt enkelt fick gå heeeeeela vägen tillbaka.... från att vi lämnade hotellet var vi 5 timmar senare tillbaka i playa del carmen och vi stannade vid första pub vi såg! Den puben som är gränslandet mellan playacar (allinclusiveområdet) och playa del carmen. Senor Frogs! Där gick det blir en stor öl och en tequila och en stor jädra nachotallrik. De va vi fan värda!

Här tog det stopp!

Vi hade iallafall bestämt att vi skulle till Isla Mujeres utanför Cancun men eftersom H brände sig efter denhär dagsturen vi tog så valde vi att ta en paus från solen, han skulle ju inte kunna njuta ändå med sina röda vader. En dag räckte dessvärre inte och eftersom det närmade sig slutet på resan som valde vi att strunta och det, i hade dessutom planerat in ett besökpå Zenzi beachclub på onsdagkvällen eftersom det skulle spelar bra musik! Vi har med anadra ord tagit det väldigt lugnt de sista dagarna.

SIsta dagen har vi legat på stranden i 5-6 timmar, lika bra eftersom en del av 10 avenyn som hotelet ligger på hade ett planerat strömavbrott så det var ingen mening att vara här.
Under kvällen kikade på salsakurs nere på Zenzi och när det var dags för "grand finale" och alla frivilligare kursare skulle visa vad dom hade lärt sig så gick trömmen och altl blev svart, det var först då vi såg ovädret =)

Nu är vi färdigpackade och planerar att hinna med en tacos innan avfärd imorgon men annars blird et en ganska tråkig resdag. Klockan 10 på lördag morgon landar vi i kalla sverige!
Men jag kan inte säga god natt utan att visa de bästa idag!

Man får va lite nördig ibland =)

En dag i Tulum

Dagarna fortsätter här i paradiset och sakta men säkert närmar vi oss slutet på denna resa, men vi njuter till fullo av varje dag =)
I fredags gick vi upp tidigt, drog i oss lite frukt vid frukostbuffén och gick sedan ner på ADO busstation. Det är lokalbussar som går därifrån, vissa bussar tyckte jag att jag såg gick även till Belize men fick känslan av att det var mer ett "slussen" där. Vi betalade 170 pesos ( ca 85 kr ) för två biljetter till Tulum stad 7 mil bort. Den stannade först vid den arkeologiska platsen, det som var målet men vi valde att se Tulum stad först så vi åkte vidare. Väl där blev vi förvånade över hur litet det faktikst var men vi hade fått lite "heads up" så vi var förberedda.
Vi drog i oss en frukost och tog sedan en taxi till den arkeologiska platsen som ligger vid kusten, det hade säkert gått att gå men det var varmt och det kostade 100 pesos att ta taxi ( 50 kr) så det fick det va värt.

Man ser dom ju överallt men dom vilda vågar man ju inte ta i, så vi tog chansen när en kille stod och höll i en på väg till mayaplatsen.

Kön för att komma in på området var lång men det va bara att härda ut. Väl inne fick man bita ihop lite till, vi var ju inte dom enda där om man säger så. Det var värt det, vilka fantastiska vyer, helt sjukt! Det var så jag fick ont i ögonen... faktikst! Turkost vatten, grönt gräs och mayaruiner, det funkade så bra ihop!
En annan känsla var att det var som att komma till Jurassic World, det var ödlor precis överallt. När vi avvek från stigar så fick vi titta var vi satte ner fötterna. Vi hade koll på det och även örnar som flög lågt över hela området. Innan vi gick in på området fick vi faktikst se en näsbjörn, vi letat och letat och äntligen fick vi och alla andra se den, när vi väl kom fram för att ta kort så vände hen bort huvudet så vi fick ingen ansiktsbild det var synd, men den var söt!

Näsbjörnen... en del av den iallafall =)

Mycket ödlor blir det, men det är för att dom e så mäktiga. När vi hade trängts klart med turisterna vandrade vi vidare längs kusten för att ta oss till Playa Paraiso som är med på listan bland de bästa stränderna i världen, precis som Seven Mile Beach på Jamaica, det fick vi ju inte missa.

Vackert, vackert, vackert och ännu mer ont i ögonen. Solbrillor har aldrig varit min grej så jag fick stå ut.
Vita stränder och turkost vatten. Det som är facinerande här är att sanden är av korall och inte sand, ni vet den där sanden som blir snorhet så man får kuta ner till vattnet när man bestämmer sig för att ta ett dopp! Här är den sval.. hur varmt det än är. Att sätta ner fötterna på sanden då och då när man ligger och solar är svalkande, inte en pina! Underbart!

Skulle kunna ladda upp tusen bilder men det orkar jag inte, då får jag sitta hela dagen.  När vi skulle åka hem orkade vi inte ta oss tillbaka till busstationen i Tulum och taxichaufförerna är inte sena med att ropa och skrika efter alla så denhär gången hakade vi på det. Resetjejen på Tui sa att det brukar kosta ring 800 pesos ( 400 kr) att åka mellan Tulum och Playa Del Carmen och det är det värt.

Det var våran dag i Tulum, helt underbart!

Lördagen blev en pooldag som avlsutades med massor med drinkar vid havet, Perfekt!