Äntligen köksrenovering!

Att renovera en walk-in-closet kräver inte så mycket fundering och jag var klar med de lilla projektet på mindre än en vecka. Supernöjd med resultatet, det blev ljusare och mer plats för oss båda, H slipper komplettera med en garderob inne i sovrummet! Japp, för H har mer kläder än vad jag har =)

Nu är det dags att fortsätta med det vi (i tanken) började med innan sommaren, köket! Innan sommaren var vi runt i och pratade med olika köksleverantörer. Kollade in deras utbud, färger, luckor m.m och hade väl siktet inställt på Ballingslöv eller Marbodal. Deras kök är ganska lika, precis som på många andra ställen men det är mycket känslan som fick styra och vi fick mer feeling när det gällde personalen på Ballingslöv och Marbodal. Kvänum minns jag tom att jag skrev ett inlägg om, rysningar bara jag tänker på de besöket.

I allafall, förra veckan åkte vi tillbaka till Ballingslöv och till Marbodal för en sista känsla och vi landade sedan hos Marbodal. Även om alla köksleverantörer vill tjäna pengar (även Marbodal) så känner vi ändå att kvinnan som jobbar där, samma kvinna vi pratatde med innan sommaren, vill att vi ska bli nöjda, hon hade mycket bra ideer och inputs som inte de andra leverantörerna hade. Hon har fått ritning på nuvarande kök och hur vi vill ha det som hon ska greja med fram till onsdag då vi ska ses klockan 16 för att gå igenom allt i deras program, de ska bli superkul!

Vi kommer köpa köket av Marbodal och vi kommer även köpa installationen av köket av byggfirman Marbodal jobbar tillsammans med. Det vi kommer göra själva är att plocka ner de köket som sitter nu och ta bort kakel, bredspackla och måla väggarna vita, de två sistnämnda kommer lejas bort men där har vi egna kontakter.

Så.. där står vi nu! Vi är på gång och jag hoppas att detta inte kommer ta för lång tid, vill gärna ha allt klart till Jul men efter att ha läst en hel del bloggar så är risken stor att det kanske inte kommer bli så.. vi får se! Vi har inte valt de klassiska köket, vi kommer till exempel bara ha ETT överskåp, så det känns inte som det bordde ta så lång tid när köket väl har levererats?! Diskmaskin, kyl & frys ska vara på samma ställen som nu, spis med.

Spännande..

I helgen var vi iväg till tippen, trots att den ligger i Sätra så åker man alldeles för sällan dit. Vi utnyttjar 4an lite fel tyvärr. När vår diskmaskin gick sönder i November förra året så hamnade den i de tredje sovrummet när vi köpte den nya och där har den stått fram tills nu i helgen. Även en del av ett kök från 1an vi bodde i i Vällingby 2013 har tagit massor med plats uppe på vinden, den fick också åka till tippen, befriande att rensa!

"Ellas Hotel" Thassos

Tänkte ta mig lite tid att berätta lite om hotellet. Så vårt boende va på Hotel Ellas som ligger 100 meter från Golden Beach, extremt bra läge. Golden Beach ligger i det som heter Skala Potamia på den nordöstra delen av ön.

Det var halvpension (frukost samt lunch eller middag) men de va inte vårat kriterie när vi bokade. Vi ville ha frukost och detta va betydligt billigare trots 1 extra mål och efter ca 1 timme förstod vi varför.

Vi börjar med reception/välkomnande:
Ett skrivbord med bara massa papper och en skrivare, en Airtourspärm som knappt syntes och då de va i en korridor stod man inte gärna kvar för att bläddra. Vi blev tilldelade ett rum utan att vi knappt uppfattade de och en yngre man sprang före för att visa. Han sa "kom till restaurangen sen och säg vad ni vill äta" sen va de tack och adjö. Äta? Kl 16? Måste man bestämma de nu?

Rummet då?
Vi blev tilldelade ett rum med en dubbelsäng och en enkel så det var ett ganska stort rum så de va ju bra. Badrummet liten och för att stänga badrumsdörren fick man 2 val. Hoppa in i duschkabinen och sedan stänga eller gå så långt in de går och hoppas att inte tårna klipps när man stänger. Fick in en rutin efter ett tag men de första dagarna va de rena gymnastiken. Dålig fläkt, rostiga detaljer och allmänt skitigt badrum.

Städning m.m
Under 8 dagar byttes de lakan samt badlakan 2 ggr, inte hela världen för min del, de funka men kan va av intresse för andra. Varje dag torkades golven iallafall.

Maten / Restaurangen
Vi blörjar med frukosten som vi ändå åt av varje dag utom en, dock åt vi bara frukt med grekisk yoghurt med honung. Nåt ägg kanske. Annars bestod bordet av: smaklös korv, äggröra med tomat som då resulterade i en äggröra med massa vatten, smaklös även den. Vattenmelon och nektarin, yoghurt, honung. Kokta ägg som kokats ca 30 minuter (grön nästan), formbröd i ca 15 cm tjocka skivor, ost och skinka. Ja.. de va väl de. Flingor tror jag det fanns någon dag.
De var samma varje dag, vilket iof är ganska vanligt men nämner det ändå.

Middagen sen då. Skräckupplevelsen efter dag ett gör dessvärre att jag inte kan skriva så mycket om hela veckans mat men av de jag läst i kommentarer på nätet så tror jag vi gjorde rätt i att bara äta just EN gång. H beställde fisk som luktade blä, han åt inte upp och de gjorde även att H fick avsmak för fisk resten av veckan.. kul när man är i grekland liksom. Min moussaka va smaklös och torr, typ uppvärmd från fryst. Nog om smaken då vi bara åt (eller inte åt) en gång. Jag går raskt vidare till upplägget av deras halvpension.
Man får en lapp, avriven från kvittorulle från kassan typ, handskrivet står de det man kan välja på. De ska man då välja redan dagen innan, i vårat fall fick vi den nya lappen redan efter 1a tuggan av dagens mat. Stress stress. Nej du tack! Av vad jag läst på internet så är detta ingen tillfällighet, det är liksom så det funkar.
Servicen överlag kändes konstig, vi blev inte tillfrågade vad vi ville dricka till middagen utan de frågade bara "vilket rum har ni?" Vi svarade och han värmde väl upp de vi hade skrivit på lappen när vi checkade in (nät vi inte visste bättre) matrn stod på bordet på 4 min. Bara där va de varningsklocka!

Att H inte åt upp fisken kränkte nog mannen i medelåldern som tog vår "beställning" (tror vi) eftersom han va ganska otrevlig från den stunden. Att vi sedan förklarade för honom att vi inte kunde bestämma oss för middag dagen efter när han kom med den nya lappen (medan vi satt och åt för övrigt) spädde nog bara på hans känsla och han blev typ sur. Vi sa att vi vet ju inte vad vi vill ha för middag imorgon och vi sa även att vi vill se ön mer, kanske äta på någon restaurang någon dag.. inte populärt. Varje gång vi mötte honom resten av veckan så muttrade han mest och sa inget. Vi kommer då genast till beskrivning av personalen

Hotellets personal:
En blond kvinna i medelåldern. Jobbade mest i kvällsbaren. Hon va supertrevlig och ville prata om Cypern en del efter att hon frågat varför jag kunde språket. Hon va verkligen de som höjde upp personalen. Utan henne hade personalen varit ett stort minus.
Den äldre tjockare mannen. Antlingen satt han på en stol i restaurangen på morgonen, eller så satt han bakom den så kallade receptionen, eller så satt han på en stol vid baren när vi kom tillbaka till hotellet om kvällarna, han åt väl i stort sett hela tiden. Fick inget grepp om honom  men han sa alltid god morgon, god kväll eller hej.
En yngre kille, kanske i 25 års åldern, han pratade inte mycket, han hjälpte till under frukosten och under den middagen som vi åt på hotellet.
Sen kommer vi till mannen i medelåldern som säkert värmde vår mat. Mannen med stor M, mannen som kränktes av den lämnade fisken, mannen som gjorde att vi tog bakvägen både när vi lämnade hotellet och kom tillbaka, mannen som gjorde att jag, efter en dag, valde att inte ha pass och pemgar inlåsta i safetyboxen längre, hade dom i säkert förvar i väsken. Litade inte ett dugg på honon just för att han var otrevlig, stressad och hade nästan mord i blicken så fort man möttes. Den enda gången han pratade var när vi skulle lämna hotellet igår, då ville han fråga hur mycket vi hade använrt luftkonditioneringen för att det kostade 5 euro per dag.

Ok... prova att städa upp lite i receptionen så att man känner sig bekväm med att stå kvar för att läsa olika informationlappar, vi såg inga sådana bland alla papper. Den enda informationen på rummet var en upplysning om att det serverade "fresh fish" i restaurangen, jo tjena! dom måste ha menat en annan restaurang.
Vi hade i allafall kanske använd luftkonditioneringen ca 30 minuter hela veckan så jag svarade bara " nä vi har kanske haft den på 30 minuter på hela veckan så..." han nickade då bara och gick in igen medan vi satt kvar och väntade på transferbussen. Dom kanske kan investera i en lamineringsmaskin och göra små lappar om dessa 5 euro/dag och ha just på hållaren till handkontollen för luftk. Om dom nu absolut inte vill ha informtion i receptionen som alla andra hotell har.

Eftersom vi valde att äta både lunch och middag ute redan efter dag 1 så klarade vi oss från magsjuka och hade en otroligt avslappnad och trevlig semester. Vi avnjöt typiska strandtoasts, souvlaki och goda sallader med feta och gigantiska öl. Då solstolsuthyrningen fungerade genom att man beställde så blev vi ju även uppassade hela semetsern. En 6 timmars båttur och kvällspromenader var väl de vi liksom slog till med som krävde energi.

Till er som funderar på att boka detta hotell JUST för att det ingår frukost + ett mål mat för ett snällt biljettpris, gör det inte, don´t do it!  Har du för avsikt att äta på hotellet så ta ett annat hotell även om det kostar mer. Även om du inte har så höga krav på maten och tänker "mat är bara överlevnad, vi ska åka för att sola" GÖR DET INTE.

Synd på ett sådant fint hotell. Lagom stor pool/poolområde. 100 meter till stranden, stor gård, stora balkonger. Tänk om de som jobbar där kunde vara lite trevligare och tänk om de kunde intressera sig mer för att läsa på sidor om vad folk tycker, TripAdvisor är ju hur användbart som helst för att få gratis tips till förbättring.

De va de om hotellet. Nu väntar vi bara på mailet från AirTours, dom sa (och dom bör som alla andra) att de kommer komma ett mail efter resan där man kan skiva hur man upplevde resan och boendet, och det kommer dom få veta =)

Nu är vi hemma iallafall och det har tvättats och städats precis hela dagen. Imorgon väntas jobb. Trots 2 korta veckors semester har vi ändå fått känslan av att vi varit borta längre än så, både med norrland och grekland så vi är nöjda med sommarens ledighet!

Ha de fint!

Bye Bye Thassos!

Så rundar vi av semestern på Thassos med bifteki till mig och friterad kalamari till H. H fick ingen bra start på semestern när de gäller just fisk och skaldjur eftersom han blev serverad en rutten fisk på hotellet första dagen som han såklart inte åt upp och de tog hela 6 dagar för honom att våga sig på de, (mer om hotellet i nästa inlägg när vi checkat ut haha)

Till förrätt lite bröd och teramousalata såklart! Mums!

Nu har vi packat väskorna och imorgon lämnar vi hotellet kl 7.20..

Vi har bunkrat upp med 3,5 liter alkohol.. och så dom 5 litrarna gott å blandat såklart som ligger på flygsäte. Nu klarar vi oss några veckor 🤣😂