1 vecka har passerat, 1 vecka återstår

Tycker att vi har hunnit med en hel del på en vecka. Vi brummade upp till Hälsingland redan dag ett. Mamma och pappa hade varit barnvakt ut syrrans barn och dom var där för att hälsa på och hämta barnen så det var riktigt skoj att vara där när vi alla liksom var samlade, även om syrran åkte redan dagen efter.
Vädret var rätt bra ändå och H ville passa på att testa röken som finns på tomten. Han och pappa grejade med det och det blev rökt iberico och kycklingfile för att dryga ut så att alla skulle bli mätta och glad =) Ibericon var god, kycklingen smakade lite mycket lax (eftersom det ofta är fisk man röker) men det gjorde ju inget, lax är gott.
På måndagen bar det vidare mot Västernorrland och Finnsjön men först vaknade jag och mamma i ottan för att uppleva rusningstrafiken i Gävle eftersom mamma hade en extremt tidig tandläkartid!

Finnsjödagarna var även dom mysiga men jag kan inte låta bli att bli besviken på solens frånvaro under dagarna och den kalla luften som var där, precis hela tiden. Solen kom fram vid 15:30 varje dag, det slog aldrig fel egentligen, det var på minuten. Solen värmde men eftersom klockan närmade sig kväll när den väl kom fram så satt man bara och räknade.. sen va de kväll och 13 grader. Vill inflika lite fint att fredag morgon idag (25 Augusti) var det ca 5 grader klockan 730, känns faktikst inte helt OK! De va nästan så att det var dags att dra upp båten.
I Finnsjön finns det just nu ingen rök (H ska bygga) men precis som tidigare år så röker han i en vanlig klotgrill. Man får hålla koll på tempen helt enkelt och lägga på någon brikett i taget när det behövs.
Ena dagen rökte han ribs i 5 timmar, på sidan om rökte han även tofu så att hans mamma skulle få smaka oxå, båda två blev riktigt goda!

Rökning i klotgrill vs "riktig" rök, goda resultar med båda =)

Fiskelyckan fanns inte alls denhär vändan =( H är såklart besviken.. Ett nytt spö han köpte för 1 månad sedan gick av i tre delar efter 4 kast (tur att han hade ett till med sig), batteriet till båten hade blivit dåligt så när vi väl kom ut fick vi ro tillbaka (sjön är stor), han hade glömt alla sina favvodrag hemma i Stockholm (han brukar ha dom i en mindre låda när han går och fiskar här i söderort). Som ni läser gick det inte så bra.

Jag skulle ut på mina springturer som vanligt och höll mig till det varje dag tills man hörde skott (björnjakt) i skogen och jag hörde på radion om två jägare som hade blivit attackerade i Ljusdal, då blev det andra bullar. H tog fyrhjulingen och åkte iväg till Finnån för att se om han kunde få någon mindre ädelfisk med fluga och då passade jag på att springa efter, en vallning helt enkelt.
Ingen småfisk.. men en 3 kg gädda hamnade på kroken, inte de lättaste att få upp från en sten. Även den röktes... och äääääntligen hittade vi någonting rätt av gädda som gör att även H kan tänkas spara fler gäddor =) Han tycker annars att allt med gädda smakar dy.

Så.... den första veckan började lida mot sitt slut, tanken var att vi skulle åka hem på torsdagen eftersom det spöregnade från morgon till runt eftermiddagen men då hans mamma tagit fram lax dagen innan som vi skulle röka med gäddan så kändes det ju knappast rätt att bara dra, och vi ville ju faktikst ha både lax och gädda =) Så vi stannade en dag till och bestämde att på fredag morgon drar vi, vi hade redan planerat att antingen dra vidare söderöver i sverige i förhoppning om att hitta solen eller hitta en sita minuten, men det kändes lite stressigt såhär på fredagen... bara 9 dagar kvar lksom, sedan dax att börja jobba.

E4an.. hela vägen från Sundsvall då mottagningen kom tillbaka fram till Söderhamn satt H och kollade resor medan jag körde.1 vecka ska de va, avresa lördag ska de va, frukost ska de va, inte ospecificerat, inte för dyrt, inte för mycket barn, ja.. mycket krav va de! Men tillslut.. lagom någon mil innan uppsala var resan bokad.

06:50 lämnar vi sommarvädret 2017 och drar till Grekland. Ja, alla anadra reser ju i grekland så det borde ju finnas någonting där iallafall. Vi är bara ute efter en solsemester där vi kan glassa och bara läsa böcker (ja , för trot eller ej men jag har börjar läsa på "gamla" dar) så det blir en ö i norra grekiska övärlden, kan man säga så? norra övärlden? aja.. Thassos heter ön. När H sa de så ländes det inte jättelockande eftersom jag tänker på skog när jag hör det namnet, nu vet jag inte om det är det just detta dom menar med namnen på ön, men annars betoder ju ordet "skog" så... jag kände kanske lite mer att jag ville ha mindre skog och mer strand, men efter lite googlande insåg vi att det fanns både strand och skog (grönska) så det funkar.

Så, del 2 av en semester, med bara 2 delar år 2017, spenderas i Grekland!

Taxin är bokad och vi sitter och väntar på att tvätten ska torka. Vi var hemma 17 och satte igång en maskin, hängde den för 2 timmar sedan.. taxin kommer om 6,5 timmer :/ men de ska gå!
Alla sommarkläder ligger ju redan i väskan för dom har ju knappast använts. Orkar inte dubbelkolla stavningen, ni får ta de för va de e =)