YS Falls & Black River

Jamaicasemestern fortsätter. Lördagen fick vi erfara kontinental frukost inställt för "The full buffé" eftersom vi behövde äta tidigt för att åka iväg 7.40 från hotellet. Ingen jättehöjdare med corn flakes och bagel.. men man tycker lätt så när man blivit bortskämd i 4 dagar.

Bussen tog oss 1.5 timme söderut, längs kusten en bra bit vilket va otroligt vackert. Bussfärden gick fort eftersom vår kära värmlänning Henrik från Ving hade allt möjligt intressant att berätta om historian och ön. Dethär med utflykter med resebolagen är väl ingen höjdare men detta var helt OK, vi fick veta en hel del.

Vi stannade till där Peter Tosh begravdes för lite historia, ingen jag kände till sedan innan men H va inte sen att springa av bussen för att fota. Under tiden kom de fram en rastakille å snackade skit med mig, tuggandes på ett grässtrå sådär lite coolt ni vet. ... såg ju sen att de va ju inte gräs. Eller jo, de va de ju.. deras sorts gräs som han frågade om vi ville köpa:
-No thank you, i only smoke cigarettes
han svarar:
- you know, that stuff will kill you
haha! Underbart.
Bussen åkte sedan vidare. .

Väl framme vid YS Falls va de fritt hopp å lek från Henrik från Ving :)
Vattenfall med 5-6 platåer fanns att beskåda och de va ju grymt. Det fanns även över 10 jamaicaner där som inte var sena med att hjälpa till för ett liten peng (man går inte i vattenfallet själv) vi guidades genom 2 olika våningar, de va sånt tryck i vattnet så i omgångar va de ganska läskigt men va fan. . Åker inte till Jamaica för att stå på sidan om å glo :)

Han fick sig en slant och sedan gick vi längre ner och badade, kikade på en ödla, en kolibri och sjukt konstiga växter.

Efter ett par timmar bar de vidare mot Black River och en båtresa med målet inställt på att få se lite krokodiler.

Innan vi gick på båten åt vi lunch på en typ taverna ägd av ett Jamaicanskt par. Mat behövdes verkligen.. de va ett liten mysigt hus mitt i staden.
Sen va de dags att knalla upp på båten. Han som körde båten hette Gregory och va lite sådär smårolig som man kan va när man har hand om turister.

Själva krokodiljakten var ganska intressant. Då dom är djur som har sina egna territorium så visste nästan Gregory vart varje krokodil skulle kunna vara. Den första som dom kallade The President, som då skulle vara störst, vägrade komma fram när han visslade och hade sig så vi åkte vidare.. men sedan dök dom upp, en efter en.
De va jädrigt coolt att se en krokodil i de vilda. Gregory hade med sig kyckling till dom för att dom skulle komma närmare men de blev en kamp mellan krokodil och gamar och andra fåglar om vem som skulle hinna få godbiten!

När vi sedan kom till platsen som va The turningpoint så hörde ja bara ett plask, de va Henrik från Ving som bestämde sig för att plötsligt bada i floden där vi för 2 minuter sedan hade snackat med en krokodil. Kändes ju lite läskigt att han hoppade i där men som jag sa.. de e djur med fasta territorium så jag antar att Henrik var ganska säker på sin sak när han hoppade, att de inte skulle finnas någon i närheten.
Han har jobbat på Jamaica länge (4 år tyckte jag han sa) så han har väl koll. Ha var jädrigt tjenis med både Gregory och de som jobba de på YS Falls.

Väl uppe på land igen där båten höll till så hade en krokodil lagt sig på gräset för att sola. De sjuka va att dom hade bara en kedja där de stod "dont go ovet this line" ... inget stängsel.
Vi fick sen knalla in i ett skjul där dom födde upp småttingar som jag så klart tog chansen att hålla i 😀

Utflykten led mot sitt slut och vi hade en 1.5 timmes resa framför oss tillbaka till hotellet. Trötta och jävliga, de som gjorde oss än mer trötta va att vi även hade bokad middag på hotellets Fine dining restaurang samma kväll :/

Nedan följer lite bilder från dagen :)