Midsommar i Ljussjön

I år bestämde vi oss för att fira Midsommar hos mamma och pappa i Hälsingeskogarna. Vi åkte direkt efter jobbet på Torsdagen precis som alla andra midsommarfirare.
När man kommer till Tönnebro brukar de ibland bara vara halvvägs och då känns det extra skönt att veta att det bara är en kvart kvar.
Vi stannade å hälsade på de "små" fåglarna som vi hade tittat på när vi åkte för två veckor sedan. Då hade dom små fluffiga bebisfåglar men dom syntes inte till denhär gången.

Midsommarafton spenderades precis som den ska. Vi tog de riktigt lugnt, vi åkte såklart för att handla färska jordgubbar precis som alla andra och alla blev lika besvikna över att se att de inte såldes några svenska gubbar på ortens Ica (som nu förövrigt blivit Tempo) men de fick väl gå då.. Belgiska har jag för mig att dom va.
Vi handlade det samt ett varsitt dagsfiskekort till H och pappa för nästkommande dag och sedan fortsatte midsommar i lugnt tempo.

Sillunch och nubbe och riktigt bra väder! Till eftis mammas goda pavlova  (eller hur de nu stavas) som förövrigt förföljde oss hela den dagen. En långpanna är låååång.

För somliga är det jobbigt att ta det lugnt så dom gick och vilade senare på dagen, man skulle kunna tro att det vara mamma och pappa jag pratar om men det var mamma och H som gav upp :)
Mamma gick in i sovrummet med "Filip & Fredrik och H gick bara å la sig.

Pappa och jag gjorde nytta och tvättade min bil, de behövdes kan jag säga. Den 1.3 mil långa grusvägen i Finnsjön låg som en hinna över lacken. Det höll vi på med i 3 timmar tills resten behagade vakna.

När klockan va 19 satt vi alla och va mest bekymrade över att vi faktikst behövde börja fundera på middag, ingen var särskilt hungrig men tillslut tog vi tag i saken och tur var väl de, när maten va klar va alla hungriga.
Än en gång. .. Pavlova till eftis.

På midsommardagen tog vi oss ut till lite sjöar runt om för att fiska. Vi köpe fiskekort dagen innan för inga pengar alls och de insåg vi ju senare att de va för att de inte fanns ädelfisk i dom sjöarna som ingick i de kortet. För att fiska i dom sjöarna fick man betala 3 ggr mer på annat ställe och de gjorde vi ju såklart.

Det närmsta vi kom ett djur va dock en snok och en trollslända dom djupdök och fastnade mellan två bräder på bryggan.. hen dog senare tyvärr.
Ingen fisk de vill säga. .

Efter ca 3 timmar fick mamma och jag nog och vi drog ned oss resterande sällskap hem men väl hemma ville H fortsätta och vi hamnade på vår brygga, med samma resultat.
Det närmaste vi kom ett djur den gången va just en trollslända igen, som hade landat på repet mellan land och båten och blivit blöt så att hen inte kunde flyga. Jag la hen på berget bredvid för att torka ihop men myrorna närmade sig med myrsteg  (höhö). Hen dog senare..

Det var en trevlig helg med MASSOR av sol.. vilket även är andledningen till att jag lägger upp nästa bild i svartvit.

Tack mamma och pappa för en supertrevlig helg!  De gör vi om snart!

Hoj

Från ena stugan till den andra!

Man känner av att de börjar närma sig semester när man är i sommarstugor, umgås med familjen, äter gott och bara har de bra.

För bara 1,5 vecka sen var vi i Finnsjön i Sollefteå 50 mil bort och hängde med H's mamma med familj och imorgon åker vi till min mamma och pappa för att ha de bra och fira midsommar, härliga tider.

Finnsjön frön båten

Att elda är inte samma sak när de aldrig blir mörkt... men men..

Vet ni vad som är ännu mer fantastiskt? Att veta att man har en sprillans ny bil som kommer ta oss överallt utan oroligheter.
De senaste åren har jag alltid fått ett brev från assistansbolag innan jul och innan sommaren.. de betyder bara en sak.. den började bli gammal och allt kunde hända.

Fick nytt registreringsbevis idag.. nervös jag blev för jag hade ju redan fått mitt när jag köpte bilen.
Läste på... jo Men visst. . Hyundai hade lämnat in för att anmäla annan miljöklass, till de bättre :):) så... miljöbil, ja tackar! Nä.. inte hybrid men så pass mycket miljö man kan få på en bensinare.

Fyllt år har jag gjort oxå. 33 bast, herregud! Aja.. fick i alla fall en hel box av gosaker av H's mamma, bodygrejer. . Äälskar bodygrejer och lotions!
Av H fick jag det jag hade önskat mig :) Alexandra introducerade mig Fitbit armband och jag blev ju såld.  Så de fick jag!
Så nu är hela min fokus på jobbet varje dag att gå mina steg och att lyckas få den där lilla pricken för varje timme jag går 250 steg.. annars vibrerar armbandet.
Skit bra grej... men fan va frustrerat man blir när man sitter i möte som igår mellan 10-12.... då missar man ju sina prickar :(

Aja.. ni som har den hajar va ja menar.

Hoj

Nästa resa tar oss till... Karibien!!

Japp.. 2016 års resa tar oss till Karibien och Jamaica. När jag har rest har jag ofta åkt till Cypern eftersom jag har min släkt där, älskar Cypern. Efter Kap Verde fick jag lite blodad tand när de gäller att få va riktig turist så i år åker vi till Negril, Jamaica!

Valet av Karibisk ö va inte de lättaste.. Aruba? Bahamas? Vad väljer man?
Google Google. . Informationen på Google fick avgöra. Minst kriminalitet (i turistområden) samt sevärdheterna fick avgöra och Jamaica vann, inte varken mig eller H emot.

Vi kommer bo på en resort för vuxna, inga under 18 får bo där, känns super om man bortser från att det även betyder att det finns en nudistdel på stranden men den ska tydligen vara avskärmad från de som gärna vill ha badkläder, DE har jag kollat upp.

Vi har valt all inclusive då priserna till Karibien är så höga även om man bara väljer boende med frukost. Slutpriset på resan skulle hamna på samma ändå.
Resorten har massa olika restauranger, barer, pooler, och utflykter helt gratis.
I annat fall hade det kostat... Å resan hade hamnat på samma slutpris.

Zika virus har man läst en jädra massa om och har pratat med både UD, Folkhälsoinstitutet och VC, vi har valt att boka iallafall dock med ombokningsskydd för at kunna välja annat resmål och det skulle bli så att vi bangar.
Än så länge ligger de ingen offeciell avrådan om resor till Karibien så vi kör på.

När vi åkte till Kap Verde va de ju Ebola som va på tapeten.
Vill inte tvingas välja Asien pga allt som dyker upp.. vill INTE till Asien.

Nu håller vi tummarna för att de blir som planerat. Resan är iallafall bokad och i november bär de av!